چه سبزیجاتی را می‌توان در خانه پروش داد

 

چه سبزیجاتی را می‌توانیم در خانه پرورش دهیم؟

کاشت سبزی خوردن در خانه بسیار ساده است، بدون نیاز به مراقبت خاص و با کمی رسیدگی می‌توانید سبزی خوردن را در خانه خود پرورش دهید. سبزی‌هایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم، از نوع سبزی‌های برگی هستند؛ یعنی ما برگ‌های این گیاهان را می‌خوریم. اگر کمی به سراغ باغبانی در خانه بروید، خودتان تجربه به دست می‌آورید و می‌توانید ابتکار هم داشته باشيد.

۱. شاهی

شاهی رشد و نگهداری بسیار ساده‌ای دارد و برای برای شروع کاشت سبزی در آپارتمان مناسب است. شاهي با نام ترتیزک هم شناخته می‌شود. این سبزی خوردن کمی طعم تند مي‌دهد و مصرف تازه خوری بسیاری دارد. سبزی شاهی هم گیاهی یک‌ساله است، برای سلامتی مزایای مختلفی دارد و از گیاهان دارویی نیز محسوب می‌شود. پس از کاشت بذر شاهی نیازی نیست مدت زیادی برای به ثمر نشستن آن صبر کنید؛ شاهی بسیار سریع رشد مي‌كند.

 

۲. ریحان

قطعاً گیاه ریحان را می‌شناسید. فکرش را بکنید کباب خانگی با سبزی‌هایی که در خانه دارید چه طعم بی‌نظیری خواهد داشت. نان و كباب و ريحان خانگی! این سبزی خوش عطر و طعم، یعنی همان ریحان، یکی از محبوب‌ترین انواع سبزی خوردن و البته برگي محسوب می‌شود. گیاه ريحان یک‌ساله است و از طریق بذر به‌راحتی رشد مي‌كند. اگر می‌خواهید ریحان معطر شما برگ‌های بزرگی داشته باشد، برگ‌هاي آن را بچینید تا با رشد بیشتری که پیدا می‌کند، به اندازه دلخواه شما برسد.

 

۳. جعفری

بعید است کسی اسم پیاز و جعفری به گوشش نرسیده باشد! البته بحث ما در مورد پیاز نیست بلکه می‌خواهیم در مورد کاشت جعفری بگوییم. یکی از گلدان‌هایی که خریده‌اید را حتماً برای کاشت بذر جعفری کنار بگذارید. حتماً خوب می‌دانید که جعفری یکی از سبزی‌های پرکاربرد در آشپزخانه است و علاوه بر مصرف تازه خوری، برای پخت و پز نیز استفاده زیادی دارد. جعفری از سبزی‌های برگی دوساله است كه با بذر به راحتی می‌توانید آن را پرورش دهید.

 

۴. گشنیز

گشنیز و جعفری بسیار شبیه به هم هستند. اگر شما هم این دو را با هم اشتباه مي‌كنيد، بیایید این مشکل را همین‌جا برای همیشه تمام کنیم. وقتی این دو سبزی را با هم بکارید و رشدشان را کنار هم ببینید، راحت‌تر می‌توانید آن‌ها‌ را از هم تشخیص دهید. جعفری رنگ تیره‌تری دارد و برگ‌های آن کمی ضخیم و خشن‌تر است. گشنیز لطیف‌تر و روشن‌تر است و بريدگي‌هاي ریزتری در برگ‌های آن دیده می‌شود. ساقه گشنیز هم به دلیل بافت لطیف‌ترش، قابل خوردن است و طعم بسیار خوبی دارد. گشنیز سبزي یک‌ساله است، عمر کوتاه و رشد سریع دارد.

 

برای کاشت سبزی در خانه به چه چیزهایی احتیاج داریم؟

فراموش نكنيد برای این که سبزی خوردن بهترین رشد خود را داشته باشد، باید نور و آب كافي در اختیار آن قرار بگیرد. برای پرورش گیاهان خوراکی تعدادی گلدان تهیه کنید، آنها را از خاک مغذی پر کنید، بذرها را روی خاک موجود بپاشید و کمی دیگر خاک روی بذرها بریزید.

گلدان‌ها را نزدیک پنجره آفتاب‌گیر خانه قرار دهید و هر روز صبح آنها را به اندازه کافی آبیاری کنید. بعد از این که بذر سبزی‌ها رشد کردند، می‌توانید اسپری آب روی برگ انجام دهید تا شادابی بیشتری داشته باشند و تر و تازه‌تر به نظر برسند.

با ما در ارتباط باشید...

Telegram: @huramtech

Instagram: @huram.tech

Website: www.huram-co.ir

گروه مهندسی هورام