اهمیت PH در تغذیه گیاه

 

اهميت PH در تغذيه گياه:

PH خاک تا حد زیادی تعیین می‌کند که آیا یک گیاه می‌تواند در یک منطقه خاص زندگی کند.

PH مناسب برای اغلب گیاهان بین ۶ تا ۷ است.

یکی از مشکلاتی که در خاک های ایران وجود دارد PH قلیایی است، یعنی PH بالاتر از ۷. کمبود بارندگی در ایران و دارا بودن اقلیمی خشک باعث تجمع بازهای تبادلی در خاک و در نتیجه پیشرفت بسوی خاک قلیایی می شود.

PH قلیایی باعث می شود که حلالیت عناصر غذایی ضروری برای گیاه کاهش پیدا بکند و کمبود عناصر غذایی مثل فسفر (Pb)، آهن(Fe) ، روی (Zn) ، منگنز (Mn) در گیاه مشاهده شود.

عامل عمده ای که در بروز این کمبودها موثر هستند آهک زیاد است و در بسیاری از منابع کمبود آهن را نیز زرده ناشی از آهک می نامند. لذا عامل بروز زردی ، آهک زیاد در خاک است.

در مقابل خاک های آهکی، خاک های اسیدی وجود دارند که PH کمتر از ۷ دارند. با توجه به مقدار PH خاک های اسیدی به دو نوع خاک های اسیدی خفیف و اسیدی خیلی شدید تقسیم بندی می شوند.

در خاک هایی که خیلی اسیدی باشند یعنی PH آن ها کمتر از ۴/۵ تا ۵ باشد، حلالیت عناصر غذایی مثل آهن (Fe) ، آلومینیوم (Al) و منگنز (Mn) بقدری افزایش پیدا می کند که برای گیاه ایجاد مسمومیت می کند. پس حلالیت عناصر غذایی وابستگی بسیار زیادی به PH خاک دارد.

PHکمتر از ۵ و ۵/۵ باعث اسيدي شدن خاک و حلاليت زياد بعضي ازعناصر غذايي و در نتيجه مسموميت گياه مي‌شود. عناصري مانند آهن، آلومينيوم و منگنز و ...

PH خيلي زياد خاك، باعث کمبود بعضي از عناصر خاك مي‌شود؛

PH خاک بر رشد و فعاليت موجودات زنده تاثير مي‌گذارد؛

PH خاک بر حلاليت عناصر غذايي تاثير مي‌گذارد؛

PH خاک بطور مستقيم يا غير مستقيم رشد گياه را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

برای تغییر PH خاک به خاک های اسیدی آهک اضافه می کنند و در نتیجه PH خاک افزایش پیدا می کند، کاری که در کشورهای اروپایی و اقلیم مرطوب صورت می گیرد و مشکل خاک های آن ها، اسیدی بودن است که باید از طریق مصرف آهک، PH را افزایش دهند.

مشکل خاک ایران، بالا بودن PH خاک و قلیایی بودن آن است.

برای کاهش PH خاک باید از یکسری مواد اصلاح کننده یا کاهش دهنده PH استفاده بکنیم. یعنی اینکه در بعضی جاها از طریق آبیاری اسید سولفوریک و اسید کلریدریک به خاک اضافه کنیم. ولی مصرف اسید کاری مشکل و همراه با خطرات جانبی بوده و توصیه می شود برای کاهش PH خاک، از گوگرد استفاده بشود.

 

استفاده از کودهای آلی - خاکبرگ - پیت ماس و تفاله چای هم در کاهش PH خاک مفید است.

سولفات آهن و سولفات آلومنیوم هم در کاهش pH موثرند.

همچنین کودهای نیترات آمونیوم و سولفات آمونیوم (کودهای نیتروژن دار) نیز موجب اسیدی شدن خاک میشوند.

گروه مهندسی هورام